Saturday, December 18, 2010

jungle trekking pulak :)

pagi tadi kitorang gi jungle trekking. pagi ni, kitorang breakfast kat depan chalet yang kitorang nginap malam tadi. dorang buat sandwich n kuih jemput. baby gi tolong auntie goreng kuih jemput tu, tetibe kuali tu terbalik n minyak tersplash kat kaki baby. cepat cepat auntie bawak turun baby gi rendam kaki kat dalam air sungai. sungai ke ? aku pon tak pasti, dia macam berbatu besar macam stream la. mase tu semua gelabah je sebab minyak yang kene kat baby tu banyak. lepas dia rendam kaki dia, mmm, lame la jugak, then kaki dia pon dah ok. so, lepas semua ready kitorang nak prepare untuk jungle trekking. kitorang semua pakai ubat serangga, botol dia warne hijau. hhahah. tu pon nak bagitau. so lepas bace doa, kitorang pon start panjat. aku yeye pikir cam ade tangge ker, laluan ok sikit ker, terkejut kitorang bile tengok laluan kitorang macam petah. dahla semalam hujan, so sagat licin, kitorang semua sangat berhati hati. serious laluan kitorang curam, pastu mase jalan kene pegang pokok pokok supaye tak terjatoh. mase tu, satu je aku pikir, tolong jangan bagi aku jatoh. pastu ade pulak pacat. memang aku geli giler la. banyak giler siot. bile pacat tu lekat kat kaki aku o kasut aku, aku suruh orang lain cabut kan. serious sampai sekarang still bleeding. tapi tak sakit la. pastu kene langkah kayu, sampai sastu laluan ny, kecuraman dia sampai tahap 45 degree. aku memang takot giler la kot kot jatoh ke kan. mane la tahu. aku pegang pokok pokok tu kuat. dahla curam, licin lak tu. memang giler la. lebih kurang 2 jam, kitorang pon sampai air terjun. semua terjun je dalam air tu. bedebush sini, bedebush sane! terkejut aku air tu sejuk gile nak mampos. tak sampai 15 minit, aku naik, badan aku gigil gigil. hhhahah. ramai orang gigil gigil. sebab air tu memang sangat sejuk. macam rendam dalam ais. serious! lepas mandi mande kat air terjun tu, kitorang pon turun la, turun? lagi la sangat menakotkan. dahla licin sangat. huh...pacat banyak lak tu. pastu on the way nak turun tu, tetibe aku terase kaki aku cam de something tau, aku cabut kasot aku tengok tengok ade 2 ekor pacat. euwwww....kaki aku dah berdarah dah, nak buat camne lagi, nak tak nak kenelah carry on. mase naik 2 jam, mase turun 1 jam lebih je. tapi quite happy la. walaupun kaki aku sampai sekarang bertompok tompok n bleeding. tapi memang tak sakit.

p/s: sesiape yang ade keinginan untuk jungle trekking kat hulu langat, silelah sediakan fizikal n mental yang cukup. bawaklah tongkat dan air minuman n gunting untuk cabut pacat. n spray la dulu ubat serangge. pakailah baju lengan panjang n seluar panjang n kasut tertutop. 

No comments:

Post a Comment